19 april 2018

Tulpenkoorts

In de film Tulip Fever probeert een jonge schilder fortuin te vergaren op de tulpenmarkt. Dat doet hij om weg te kunnen lopen met zijn grote liefde, de vrouw van een rijke koopman. Die rijke koopman wil niets liever dan een erfgenaam, maar dat wil niet lukken. De dienstmeid daarentegen is zwanger van de visboer, die echter geronseld is. Ook de visboer probeerde fortuin te vergaren op de tulpenmarkt. Dat was hem gelukt, maar hij werd bestolen, en hij dacht dat de dienstmeid vreemd ging met de schilder. Verwikkelingen alom. Dit alles tegen de achtergrond dus van een bijzondere periode in de geschiedenis: de uitvinding van de zeepbeleconomie. En dat in ons eigen land.

De film is nogal warrig, de decors en kostuums zijn prachtig. Hoewel ik me altijd afvraag of het vroeger wel echt zo'n enorme drukte was op straat. Er is bijna geen enkele historische film zonder dat koetsen en koopmannen elkaar voor de voeten lopen. In welk tijdvak dan ook.

De tulpenkoorts komt af en toe naar voren, maar dient alleen om het verhaal voort te stuwen, door een personage grote sommen geld te laten winnen dan wel verliezen, en daar dan actie op te ondernemen. Had beter gekunt.

Heldt van Hollandt speelt grofweg in dezelfde periode: de Gouden Eeuw. Maar wel wat later dan de tulpenkoorts. Hoewel het me niet onmogelijk lijkt dat er nog een verwijzing komt naar dat fenomeen. In ieder geval zal er wel hier en daar een tulpje te zien zijn. Om te beginnen heb ik de filmposter een beetje na proberen te maken. Een boezem op de voorkant is vast goed voor de verkoop.

Als ik nou voor de financiering van Heldt van Hollandt mijn geluk beproef op de crypto-valuta-markt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten