25 november 2011

Tijdgenoten

De vraag die ik meestal krijg als ik vertel dat ik een script aan het schrijven ben voor een animatiefilm waarin De Ruyter en Rembrandt spelen is: "Waren dat dan tijdgenoten?"

Ja, dat waren tijdgenoten.

Rembrandt leefde van 1606 tot 1669, De Ruyter van 1607 tot 1676. De film speelt zich af ergens tussen 1653 en 1658. In die periode was Oliver Cromwell Lord Protector van Engeland. En dat is in de film hun grote vijand. Maar indien nodig neem ik een loopje met de geschiedenis.

Zo heb ik bijvoorbeeld nog geen bewijs kunnen vinden dat De Ruyter en Rembrandt ooit bij elkaar in de buurt zijn geweest, laat staan elkaar ontmoet hebben. Zelfs op Google vind je de twee namen zelden op dezelfde pagina. Behalve op dit weblog natuurlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten